Tres rutes per la ciutat com a escenaris d’aprenentatge

Les Rutes de l’Aprenentatge, s’han convertit en potents eines pedagògiques de suport a la labor del docent en l’assoliment dels aprenentatges que s’han impartit en les aules. L’alumnat del Grau de Mestre/a d’Educació Infantil i Grau de Mestre/a de Primària de Florida Universitària ha dissenyat diverses rutes com a escenaris d’aprenentatge complementaris. En la realització de les rutes s’aborden també aspectes metodològics com l’enfocament globalitzador de les àrees curriculars en infantil, o el tractament integrat de llengua i contingut en primària; tenint en compte la necessitat de programar aprenentatges no lingüístics (ciències socials). Tot utilitzant el valencià com a llengua vehicular.


Primera proposta: Itinerari històric i educatiu

La primera d’elles ha estat un itinerari històric i educatiu per la ciutat de València. L’objectiu de l’activitat ha estat utilitzar de manera crítica el patrimoni històric-educatiu com a font històrica per mostrar la importància dels contextos històrics en la creació literària.
L’alumnat busca amb el seu projecte que s’entenda la cultura escolar com un procés de construcció social i històrica i relacionar el patrimoni històric- arquitectònic-educatiu amb el context històric de l’Espanya dels segles XIX i XX. L’itinerari per la ciutat aconsegueix interrelacionar disciplines com la literatura i la història de l’escola amb l’objectiu de mostrar la importància dels contextos històrics en la creació literària.

Segona proposta: Ruta cívica pel barri del Cabanyal.

L’alumnat de les assignatures d’habilitats comunicatives i didàctica de les coses ha desenvolupat una ruta cívica i literària pel barri valencià del Cabanyal que es divideix en quatre parts. En el primer apartat d’història i identitat es treballa el marc històric i geogràfic del barri, a partir de la lectura i anàlisi de diverses fonts informatives i documentals: articles, notícies, arxius fotogràfics, etc. En segon lloc, s’ha realitzat una selecció de texts per recitar en la ruta. Entre ells, autors més clàssics com Blasco Ibáñez, Manuel Vicent o Estellés i s’han incorporat els poemes de quatre poetes contemporànies (Maria Fullana, Begonya Mezquita, Isabel García Canet i Maria Josep Escrivà) amb poemes que parlàvem sobre el mateix barri o sobre el mar. En la ruta, hi ha la lectura en diversos espais del barri i s’han difós les imatges mitjançant la xarxa social d’Instagram.

Tercera proposta: Ruta literària i històrica per la ciutat

El projecte consisteix en la realització de la programació d’una ruta literària i historicoartística per la ciutat de València per a l’alumnat d’Infantil i Primària. En aquesta programació s’integren els objectius, els continguts i les competències específiques de Didàctica de les Ciències Socials i de Planificació de la Llengua i la Literatura.

Des del paradigma de l’Educació Literària es considera que les rutes literàries són un recurs transversal d’una extraordinària vàlua, ja que contemplen la dimensió geogràfica dels textos literaris i la interacció entre els espais urbans i el fet literari. Des de la Didàctica de les Ciències Socials s’aposta per traspassar els murs de l’escola i apropar-se a l’entorn urbà amb la finalitat de plantejar propostes problematitzades de ciutat viscuda. L’espai urbà es presenta com una experiència didàctica col·lectiva, en un entorn interdisciplinari d’aprenentatge.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s